Sprawne przejazdy z linii radomskiej na linię obwodową zapewni nowy wiadukt kratownicowy wybudowany w ramach inwestycji na Warszawie Zachodniej. Będzie bezpośrednie połączenie z Radomia, Warki i Piaseczna m.in. do Warszawy Młynowa i Warszawy Gdańskiej na linii obwodowej. Projekt za ok. 2 mld zł jest dofinansowany ze środków unijnych POIiŚ.
12 marca pociągi pojadą po nowym wiadukcie kolejowym wybudowanym w ramach inwestycji na Warszawie Zachodniej. Obiekt umożliwi bezpośrednie połączenie linii radomskiej z linią obwodową. Zapewnione zostaną sprawne połączenia między Radomiem, Warką i Piasecznem a Modlinem, Legionowem i Wieliszewem.
Nowy obiekt (M01) to konstrukcja kratownicowa o długości 120 metrów, wysokości 16 metrów i wadze 1700 ton. Na wiadukcie są dwa tory i sieć trakcyjna. Zamontowany został dodatkowy rozjazd, który zwiększa przepustowość stacji i możliwości połączeń od strony linii radomskiej. Jego budowa odbywała się etapami. Najpierw obok toru powstała konstrukcja wiaduktu, która potem została nasunięta na betonowe elementy starego wiaduktu „skrzynkowego”. Na koniec betonowe elementy zostały usunięte, a na wiadukcie ułożono tory i sieć trakcyjną. Końcowym etapem tej części inwestycji były próby obciążeniowe. Prace – przy odpowiednim zabezpieczeniu, odbywały się bez wstrzymywania ruchu pociągów.
Uruchomienie nowego wiaduktu umożliwi wykonawcy kontynuowanie dużego zakresu prac pomiędzy przystankiem Warszawa Aleje Jerozolimskie a Warszawą Zachodnią. Zmiany w kursowaniu pociągów mają charakter tymczasowy.
Od 12 marca pociągi jadące od strony linii radomskiej będą wjeżdżały na linię obwodową. Składy regionalne i aglomeracyjne będą zatrzymywały się przy peronie numer 9 stacji Warszawa Zachodnia, a następnie na przystankach Warszawa Wola, Młynów, Koło, Powązki i na stacji Warszawa Gdańska.
Sprawną komunikację zapewnią dwa węzły przesiadkowe, które łączą kolej z transportem miejskim. Na Warszawie Młynów jest możliwość szybkiej przesiadki w drugą linię metra. Natomiast na Warszawie Gdańskiej podróżni z peronów będą mogli przejść do metra, tramwajów i autobusów. Sprawną komunikację w obrębie Gdańskiej zapewnią schody ruchome do przejścia podziemnego oraz kładki z windami po wschodniej i zachodniej stronie stacji.
Część pociągów z linii radomskiej zakończy swój bieg na stacji Warszawa Główna. Stąd podróżni będą mogli szybko dojechać do centrum stolicy wybierając autobusy i tramwaje.
Na stacji Warszawa Zachodnia kontynuowane są prace przy rozbudowie przejścia podziemnego, przebudowie peronów i budowie nowego zadaszenia. W ramach inwestycji, pod stacją, powstaje także przestrzeń pod przystanek i linię tramwajową.
Po przebudowie Warszawa Zachodnia zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, tory, rozjazdy i sieć trakcyjna.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I” wart jest ok. 2 mld zł netto.
Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl.
Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414