Stacja Warszawa Zachodnia zmieni się. Dla podróżnych będą perony z windami i schodami ruchomymi, zadaszenie chroniące przed złą pogodą, wygodne przejście podziemne, dobre połączenie kolei z komunikacją miejską. Sprawny ruch pociągów zapewnią nowe tory, rozjazdy, urządzenia sterowania i sieć trakcyjna. Projekt modernizacji Warszawy Zachodniej, na który PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg, jest współfinansowany ze środków POIiŚ.
Warszawa Zachodnia to największa pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce. W dobie obsługuje około 1000 pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
- Ogłoszenie przetargu na modernizacje Warszawy Zachodniej to początek przebudowy linii średnicowej. Wcześniej niezbędne było przygotowanie m.in. Mostu Gdańskiego oraz linii obwodowej, z której już korzystają mieszkańcy, a także reaktywacja Warszawy Głównej. Konsekwentnie postępują prace przy zwiększeniu możliwości i standardu podróżowania koleją w Warszawie - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
W ramach inwestycji na Warszawie Zachodniej powstaną nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Całą halę peronową przykryje dach. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach.
- Nowa Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy role kolei w systemie komunikacji. Projekty z Krajowego Programu Kolejowego obejmują m.in. poprawę komunikacji w aglomeracjach i tworzenie sprawnych wyjazdów na sieć kolejową w kraju i za granice – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na stacji będzie wykonana kładka dla pieszych pomiędzy dzielnicą Wola i Ochota. Przejście podziemne zmieni się całkowicie na wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone przejście do peronu nr 8, przy linii obwodowej.
Na poziomie -2 przejścia podziemnego zostanie wybudowany tunel umożliwiający budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną infrastrukturą.
Zgodnie z zamierzeniem, kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.
Prace na stacji planowane są od 2020 do 2023 roku w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.