Podróżni na stacji Warszawa Zachodnia korzystają z dodatkowych wizualnych informacji. Jest blisko 100 nowych wyświetlaczy i ekranów z rozkładami jazdy. Korzystnie zmienia się system nagłośnienia. Wraz z postępem prac będą kolejne urządzenia. Przebudowa Warszawy Zachodniej to inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pasażerowie na stacji Warszawa Zachodnia mogą korzystać z dodatkowych informacji o rozkładzie jazdy dzięki zamontowanym wyświetlaczom, tablicom i ekranom z rozkładami jazdy. Dotychczas zamontowano 94 urządzenia na czterech czynnych peronach nr: 2, 6, 7 i 8. Uruchomiono także nowy, lepiej słyszalny system zapowiedzi głosowych. Nowe urządzenia zapewniają lepsze prezentowanie informacji w podróżach ze zmodernizowanych peronów.
Wyświetlacze montowane są przy każdej z krawędzi peronu. Infokioski z rozkładem jazdy oraz ekrany instalowane są na środku peronów i prezentują 17 najbliższych kolejowych połączeń ze stacji Warszawa Zachodnia. System (system dynamicznej informacji pasażerskiej) obejmuje też zapowiedzi głosowe zintegrowane z komunikatami na wyświetlaczach. W przypadku zmian w rozkładzie jazdy, system jest aktualizowany, by pasażer otrzymywał bieżące informacje.
Sukcesywnie, wraz z postępem prac na stacji, na kolejnych przebudowanych peronach, w przejściu podziemnym i na nowej kładce będą instalowane nowe urządzenia. Docelowo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przewidziały 475 wyświetlaczy, tablic i infokiosków.
Po rozszerzeniu systemu o kolejne urządzenia i ich przetestowaniu, wraz z zakończeniem modernizacji stacji Warszawa Zachodnia, będą one uruchomione w trybie docelowym. Do tego czasu widoczny będzie komunikat „test systemu”. W związku z tym prosimy podróżnych o dodatkowe sprawdzanie połączeń w rozkładach, na portalu lub aplikacji Portal Pasażera.
Po zakończeniu modernizacji Warszawy Zachodniej będzie:
- 16 dużych tablic,
- 168 wyświetlaczy krawędziowych z odjazdami pociągów,
- 52 wyświetlaczy peronowych w tunelu i na kładce,
- 1055 głośników,
- 71 ekranów (infokiosków)
- 168 wyświetlaczy z najbliższymi przyjazdami i odjazdami pociągów.
Prace we wszystkich branżach
Prowadzone są prace przy demontażu peronów nr 5, 4 oraz 3. Wykonawca przygotowuje teren pod budowę betonowej płyty na której powstaną nowe obiekty, a pod – kolejna część przejścia podziemnego, które połączy wszystkie perony.
Od zachodniej strony stacji zbudowane są trzy kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe. Układane są tory, rozjazdy i rozwieszana jest sieć trakcyjna. Nowe rozwiązanie usprawni podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. Od marca będzie połączenie pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej.
Poniżej poziomu stacji w tunelu dla pieszych między peronem nr 9 a peronem nr 6 kładzione są posadzki i wykańczane ściany.
Jaka będzie Warszawa Zachodnia?
Warszawa Zachodnia zmienia się i zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, około 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I” wart jest ok. 2 mld zł netto.
Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl.
Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.