Pociąg pod wiaduktem kratownicowym. W tle zabudowania Warszawy_fot. Artur Lewandowski
14.10.2022

Warszawa Zachodnia – nowe wiadukty zapewnią dodatkowe połączenia

Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, flaga Rzeczpospolita Polska, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Trzy wiadukty kolejowe na stacji Warszawa Zachodnia usprawnią podróże w aglomeracji warszawskiej. Będzie bezpośrednie połączenie z Radomia m.in. do Warszawy Koło i Młynowa na linii obwodowej. Szeroki zakres robót przy stalowych przęsłach i betonowych konstrukcjach wymagał odpowiedniego przygotowania rozkładu jazdy pociągów. Prace wykonywane są na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Projekt za ok. 2 mld zł, netto ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.

Nowe wiadukty kolejowe o łącznej długości półtora kilometra budowane są obok linii z Warszawy do Łodzi. Obiekty zapewnią bezkolizyjny przejazd pociągów. Będzie bezpośrednie połączenie między Piasecznem i Służewcem a Wolą i Warszawą Gdańską (od strony Radomia na linię obwodową).

W pracach wykonawca wykorzystuje dziesiątki maszyn: dźwigi, betoniarki, palownice i koparki. Na miejsce nasunięto stalowy 120-metrowy kratownicowy wiadukt. Obiekt znajduje się w punkcie, gdzie górą skrzyżują się tory z przystanku Warszawa Al. Jerozolimskie, a na dole – Warszawa Włochy. Pod wiaduktem będzie pięć torów.

Cała operacja nasuwania wiaduktu wykonywana była etapami. Po zespawaniu kolejnej części konstrukcji, wiadukt był przesuwany. Prace – przy odpowiednim zabezpieczeniu, odbywały się bez wstrzymywania ruchu pociągów. Betonowe konstrukcje poprzedniego obiektu wykorzystano jako tymczasowe podpory na czas przesuwania nowego wiaduktu i będą rozebrane.

Powstają kolejne segmenty dwóch wiaduktów koło stacji Warszawa Zachodnia. Ich betonowa konstrukcja pozwoli na bezkolizyjny przejazd pociągów górą i dołem. Na środkowym obiekcie przygotowano już 20 z 21 segmentów. Na sąsiednim 400-metrowym wykonawca wybudował 33 segmenty z 36 pozostałe będą realizowane w kolejnych fazach. Kontynuowane są prace przy podziemnych kondygnacjach stacji: przejściu dla pieszych i tunelu tramwajowym.

Najważniejsze prace zaplanowano między 11 a 24 października. To rozbiórka starych betonowych obiektów na wjeździe na stację Warszawa Zachodnia od strony Pruszkowa i Łodzi.

Na czas prac PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami opracowały rozkład jazdy. Pomimo znaczącego obszaru przebudowy stacji i ograniczenia czynnych torów utrzymane jest kursowanie pociągów.

Pasażerów prosimy o sprawdzenie przed podróżą rozkładu jazdy pociągów. Szczegóły dostępne są na stronie i w aplikacji portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników.

Jaka będzie Warszawa Zachodnia?

Warszawa Zachodnia zmienia się i zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, około 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.

Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl


Kontakt dla mediów:

Karol Jakubowski
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414


Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Galeria

Pociąg pod wiaduktem kratownicowym. W tle zabudowania Warszawy_fot. Artur Lewandowski
Wiadukt kratownicowy. widok na centrum Warszawy_fot. Artur Lewandowski
Wiadukt kratownicowy. Pociąg pod obiektem_fot. Artur Lewandowski
Pociąg pod wiaduktem kratownicowym_fot. Artur Lewandowski
Prace na wiadukcie kratownicowym_fot. Artur Lewandowski
Pociąg pod wiaduktem kratownicowym. W tle widok na centrum Warszawy_fot. Artur Lewandowski
Prace przy obiekcie kolejowym na dojeździe na stację_fot. Artur Lewandowski
Wiadukt na dojeździe na stację_fot. Artur Lewandowski
Wiadukty betonowe na dojeździe na stację_fot. Artur Lewandowski
Pociąg na torach_fot. Artur Lewandowski
Pociąg przy peronie na stacji Warszawa Zachodnia_fot. Artur Lewandowski
Pociąg, w tle nowe perony stacji_fot. Artur Lewandowski

Pliki do pobrania

Warszawa Zachodnia – nowe wiadukty zapewnią dodatkowe ...

Pobierz
udostępnijdrukuj