Dwa stare perony i trzy nowe perony. Kładka i wysokie zadaszenie, fot. Artur Lewandowski
19.11.2021

Warszawa Zachodnia - w grudniu wsiądziemy do pociągów z nowego peronu

Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, flaga Rzeczpospolita Polska, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi kilkanaście metrów nad peronami, szerokie podziemne przejście, nowe tory i rozjazdy - to widoczne efekty przebudowy Warszawy Zachodniej. Obok kilkuset przejeżdżających codziennie pociągów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują komfortową stację, która zwiększy dostępność i możliwości komunikacji w stolicy, regionie i na trasach dalekobieżnych. Inwestycja za ok. 2 mld zł jest współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Obok kilkuset przejeżdżających przez stację pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych wykonawca montuje tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem, układa setki metrów kabli, kanalizację, stawiane są stalowe konstrukcje sięgające kilkunastu metrów nad peronami i przygotowywane jest przejście podziemne. Z myślą o podróżnych zwiększona jest liczba komunikatów i informacji.

Efektywnie wykorzystujemy środki funduszy unijnych. Zwiększa się atrakcyjność i dostępność kolei. Podróżni korzystają już z efektów prac m.in. na stacjach w Szczecinie, Lublinie, Rzeszowie, Gdańsku oraz wielu mniejszych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej zwiększy rolę kolei, jako najbardziej ekologicznego środka transportu. Poprawi się komunikacja w stolicy, aglomeracji oraz na trasach dalekobieżnych i międzynarodowych – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Warszawa Zachodnia z energią słoneczną

Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6 Warszawy Zachodniej w grudniu. Montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat - przedłużenie hali peronowej. Zaawansowane jest przygotowanie peronów nr 7 i peronu nr 8, tj. - nowego dodatkowego peronu od strony Woli.

Dach hali peronowej jest wykonany w 30 proc. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych – to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu i stacji oraz ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.

Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła prace na warszawskiej średnicy. Największe kolejowe przedsięwzięcie w stolicy, realizowane z udziałem środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzone jest przy utrzymanym ruchu pociągów. Prace obok kursujących składów - to wyzwanie dla zarządcy infrastruktury i wykonawcy. Zależy nam, aby utrzymać jak najlepszą ofertę dla podróżnych i tworzyć jeszcze lepsze warunki komunikacji kolejowej w Warszawie i na trasach dalekobieżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na stacji powstaje nowy układ torowy. Ułożonych zostało już 29 rozjazdów oraz blisko 4 km nowych torów. Ustawiane są słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W przygotowanej konstrukcji przejścia podziemnego - od peronu linii obwodowej do peronów 6, 7, 8 wykonywana jest posadzka. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) montowane są systemy i komputery do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.

Obsługa pociągów i organizacja ruchu mimo prac

Na budowie pracuje ponad 70 firm podwykonawców, ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu. Budowane są perony nr 6, 7 i nowy 8. Utrzymana jest dotychczasowa organizacja ruchu w obrębie stacji. Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Ze względu na budowę przejścia podziemnego czasowo wyłączony z eksploatacji jest peron na linii obwodowej. Pociągi od Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola.

Nowa Warszawa Zachodnia

Na Warszawie Zachodniej dla podróżnych będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Bieżące informacje dla pasażerów są na portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników. Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl.

FOTOGALERIA


Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239

Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Galeria

Dwa stare perony i trzy nowe perony. Kładka i wysokie zadaszenie, fot. Artur Lewandowski
Wizyta techniczna na placu budowy stacji Warszawa Zachodnia, fot. Martyn Janduła
Wizyta techniczna na placu budowy stacji Warszawa Zachodnia, fot. Martyn Janduła

Pliki do pobrania

Warszawa Zachodnia - w grudniu wsiądziemy do pociągów z ...

Pobierz
udostępnijdrukuj